Twinkle | Digital Commerce

Qoony.com: van proef tot multishop

2017-11-08
180101

Qoony, het merk achter vierentwintig webwinkels, biedt jonge gezinnen alles wat zij nodig hebben. Letterlijk alles, zo blijkt uit het assortiment waarmee de multishopretailer zijn doelgroep wil bedienen. Van babyproducten en trampolines tot dakdragers en pannen.

Tekst: Marit Smits

Johan Smits en Rik van den Wijngaard startten tijdens hun studententijd het reclamebureau CampagneCompany, dat na enige jaren veranderde in een internetbureau met een sterke focus op e-commerce. Bij wijze van een proef openden Smits en Van den Wijngaard de nichewebshop Fietskarshop.com, wat een schot in de roos bleek te zijn. `De verkoop in deze shop ging zo goed, dat we op een gegeven ogenblik twee opties hadden', vertelt Smits. `Of het bedrijf verkopen en ieder naar huis gaan met een leuk bedrag of doorgaan en uitbreiden met meer nichewebshops. We kozen voor het laatste. We hadden al een aantal nichewebshops toen we Qoony lanceerden in 2011. In 2012 voegden we hier nog eens dertien online winkels aan toe en dit jaar bereikten we de vierentwintig webwinkels.' Qoony boekte in 2012 een omzet van 1 miljoen euro. Voor 2013 verwacht het management een verdrievoudiging van deze omzet: `We komen dit jaar uit tussen de 3 en 4 miljoen euro', vertelt Smits. `Of we dichter bij de 3 of juist bij de 4 miljoen uitkomen, hangt voor ons altijd af van de kerst- en sintperiode.'

De Geboortewinkel
Qoony richt zich met zijn vijf categorieën op de site op `actieve, jonge gezinnen'. Daarbij past het platform niet per se bij een specifieke leeftijdscategorie. Het start met de geboorte van een kind, waarvoor Qoony de categorie Baby heeft ingericht. Een belangrijk onderdeel van deze categorie is De Geboortewinkel, een aparte, in 1992 opgerichte webshop waarmee Qoony in april van dit jaar is gefuseerd. `Wij kunnen dankzij De Geboortewinkel nu gemakkelijk webshops in de categorie Baby openen met producten die zij al verkopen', vertelt Van den Wijngaard. `Andersom heeft De Geboortewinkel profijt van Qoony, omdat het gebruik kan maken van Qoony's grote telefonische bereikbaarheid en snelle bezorgservice.' De overige vier categorieën binnen Qoony.com zijn Travel, Toys, Outdoor en Home & Cooking. Daarvan groeit de categorie Travel het hardst.

'Apps hebben de toekomst niet'
De vierentwintig webshops zijn sinds kort geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Smits: `We merkten dat ongeveer 30 tot 40 procent van onze klanten onze webshops bezoeken via de smartphone of tablet. Naar aanleiding van die cijfers besloten we het systeem achter Qoony volledig op de schop te gooien, inclusief de nieuwe check-out die in het najaar klaar is en de geavanceerde zoekfunctie. Al onze webshops zijn nu responsive voor mobiele apparaten, wat we direct merken in het aantal sales vanaf mobiel.' Smits en Van den Wijngaard zien geen toekomst voor een Qoony-app. `Apps hebben de toekomst niet', zegt Smits. `Wij geloven in responsive design. Met een app ben je namelijk als retailer erg afhankelijk van het platform waarmee je bent verbonden. Daarbij is het downloaden van een app weer een extra drempel voor de consument om de webshops te bezoeken en moet je als retailer er alles aan doen om je app bekend te maken bij consumenten. Wij zetten met Qoony in op het verkopen van producten en niet op het verkopen van het merk Qoony, wat je met een app wel ambieert.'

Showroom en pop-up store
Naast de vierentwintig webshops heeft Qoony een 1700 vierkante meter groot Experience Center in Nijkerk, waar klanten de producten in real life kunnen bekijken en aanschaffen. Vooral voor de grote buitenproducten uit de categorie Outdoor is de showroom met buitenterrein handig. Van den Wijngaard: `Zo'n fysieke plek zorgt voor de versterking van het vertrouwen van consumenten. Mensen hebben een locatie waar ze de producten kunnen zien en ook kunnen kopen.' Qoony verzendt zijn bestellingen het gehele jaar door vanuit het magazijn in Nijkerk. In het hoogseizoen, de zomer, wordt er een apart magazijn ingericht voor grote producten als trampolines, dakdragers en speelhuizen. `In de zomer verkopen we meer van deze producten dus hebben we extra ruimte nodig om deze allemaal op te slaan. Buiten het hoogseizoen hebben we genoeg aan ons magazijn in Nijkerk', zegt Van den Wijngaard. Naast de showroom heeft Qoony geen stenen winkels, maar voor begin 2014 staat wel de opening van een pop-up store op de planning, laten het duo weten. `We kunnen er nog niet zoveel over vertellen omdat we nog volop bezig zijn met het uitwerken van dit plan', vertelt Smits. `Behalve dat de producten die in de pop-up store worden verkocht vooral seizoensgebonden zijn en dat we waarschijnlijk aanwezig zullen zijn in grote steden die niet in de buurt liggen van ons kantoor. Je kunt hierbij denken aan Amsterdam of Rotterdam. Zo willen we de straal waarin we verkopen gaan vergroten.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2013.